tirsdag 27. april 2010

Meitefisket er endelig i gang.

Har strevet fælt med å komme i gang med meitefisket i år. Det har som regel bare blitt små eksemplarer og tullefisk.
De siste dagene har jeg klundra med å komme i kontakt med målet som var Stam. Det startet med en misslykket tur til Nitelva, som vistnok ikke har vert særlig "hott" for noen meitefiskere i år (hvertfall utifra hva jeg har hørt). Etter det ble det to rævva dager i Glomma ved krikeruinene på Årnes, med bare mort og ei slimete laka som eneste ressultat.
I dag skulle det endelig løsne litt. Funnefoss er en plass jeg enda ikke har fisket ved. Men dette er jo plassen som skal vere bankers etter stam, hvertfall i de varmere månedene. Ettersom det var første turen og selvfølgelig uten noen form for guiding måtte jo all lokalisering av fiskeplass gjøres selv. Etter ett noe lugubert førstevalg av fiskeplass bar det videre til neste mulige spot, og ganske raskt satt det årets så langt største buk på.
Vederbuken var virkelig stinn, og var helt oppe på sin maksvekt. Vekta var 1790g og fisken var ikke lenger enn 48cm. Nesten umulig å få detta dyret til å ligge rett på matta ettersom den drev med konstant "headbanging" så bildet ble dertil dårlig.

Ikke lenge etter satt den første stamen. En liten krabat på ca 400g, og småstam er noe denne plassen skal vere kjent for. Ettersom jeg antar at vi klarer å presse inn 3stk stam som er større en det i konken, så det ble ingen registrering og fotografering av denne fisken. Etter noen buk til av svak størrelse, begynner det å skje ting litt lenger ned for swimmen jeg fisket i. Ett parti med større stam akopagnert med noen vederbuk, hadde startet å beite i overflata ganske langt ute. Fant ut at jeg skulle flytte litt på meg og satse litt etter disse fiskene, selvom de var langt fra mulige og nå ut til med overflateagn. Satte på 50g feedere og dengte ut mot området fisken bedrev beitinga. Det var faktisk ganske grunt der hvor de beitet, og feedern sank lite føre den nådde bunn. Noe som gav meg trua på at en av fiskene kanskje ville kunne søke ned på agnet. Etterhvert så kom stimen inn mot det området hvor agnene mine lå, men de holdt seg en 10 meter for nerme meg. Satset på å sveive den ene feederen inn mot der hvor fisken beitet og la den andre ligge, noe som skulle vise seg å vere en lur manøver. Rett etter at agnet hadde langt seg på bunn igjen så dunket det til i quivern. Tislaget satt og etter en fin fight lå det en helt grei stam på 1520g og 47cm i håvmaskene.

Etter denne fisken fikk jeg bare en buk på samme plassen føre det gav seg. Jeg tuslet ned til den forrige plassen og fikk noen buk til samt en liten stam. Hadde glemt å etterfylle med cracklights føre turen så det ble etterhvert tricky å se nappa, så det kunne nok ha blitt bedre uttelling i de mørkere timene hadde dette vert på G.

Uansett så var det gøtt å endelig kjenne godfølelsen av en bra meitetur igjen. Og denne plassen kommer nok til å bli besøkt igjen, for her er det mange muligheter for å utbedre fisket.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar