tirsdag 16. oktober 2012

Sesongens første 3+er

"Oktober er måneden å starte lakefiske" høres kanskje ikke helt riktig ut i de flestes ører. Men oppi den store elvdalen så kommer gytemodninga tidlig, og de større purkene er ikke umulig å treffe på. Lakefisket startet for ei ukes tid sida i "barnehagan" som jeg kaller det, og det har blitt ett par turer dit med det vante resultat. 10-15 laker på mellom 500-1500g pr tur. Merkelig at det ikke skal stå noen større i denne hølen, har nå rundet 200laker derfra lett, med en toppfisk på stusselige 2120g (og den skiller seg betraktelig ut fra mengden)..

I dag derimot så vendte jeg nesa mot grunnere områder. Sandbanken som går ut mot en av gyteplassene jeg fant i fjor strakte seg nå såpass langt at det var mulig å fiske ut mot området hvor renna bøyer sg ut i en vifteform. Med på laget var det en trønder som har blitt lovet 3+ lake i løpet av vinteren ;)
Utstyret måtte dog jeg stå for og i stedet for ei stang hver ble vi enige om annenhver fisk. Ett drøyt kvarter før mørket senket seg så lugga det forsiktig i quivern. Lake! tenkte jeg og var rask med å være "fus" i å lande første fisk. Fisken kjentes brukbar ut og fightet tregt slik som laker pleier, men det viste seg å være en gjeddefant på snaue 3kg. Jaja, ikke helt mot normalt. Like etter er det noe å pirker bortpå den andre stanga. Klink til sier jeg til trøndern. Det svarer dårlig i stanga, men fisken er spinn vill. Fort kommer det opp en 3hg prikkefant som hadde falt for den lekkre abborfilèen som lå dønn stille på bunn. Det er mot normalt..
Etterhvert ble det mørkt og enda mørkere, og tålmodigheten på at det snart burde sitte ei laka begynte å tære (slik det går når man er vant med fiske i barnehagan). Men så kom det en seeeg og treeeg bøy i quivern. Trodde først det var noe som hadde kommet drivende som hadde tatt tak i snøret, men i det jeg løftet på stanga så dunka det til bake. Jeg satte tilslag og etter en usedvanlig god fight (til lake å være) så lå det en lang og småfeit laka i håvmaskene.
Fisken tikket inn til småpene 3170g. Lengde ble dessverre uvisst ettersom Øistad hadde vøri urutt å glømmi att målebåndet hime.. men-men




Edit: Etter en liten kikk gjennom bildegalleriet ser jeg at det er samme lake som jeg tok under en tur i fjor når leika var i gang / rett rundt hjørnet, da veide den 3280 og var 71cm: http://sfkeidsvollingen.blogspot.no/2012/01/enda-en-laketur.html

2 kommentarer:

  1. Gratulerer med gjenfangst! Flott fisk det der. Har ikke hatt noe særlig utelling i Glomma enda. Barnehagen holder døgnåpent. :) Lykke til videre

    SvarSlett
  2. Takker Øystein. Overasket over hvor tidlig det har startet oppi her, håper å bli medlem av 4+ klubben i løpet av vinteren. Lykke til med satsingen selv :)

    SvarSlett