fredag 21. juni 2013

En noe merkelig pers + svar på rigg åt han Wiikern

I går fant jeg og Kjell ut åt vi skulle teste brasmeswimmen. Kjella hadde fulgt vannstanden med lupe og når den endelig hadde kommet ned på levbart nivå samt at været hadde vøri strøkent, så måtte vi ut en tur og teste føre regnværet (som nå detter over huet på meg i skrivende stund) kom og ødela både trivsel og vannstand. Faktisk så hadde vi ganske så trua; vanntempen på simmen var 17grader, vannstanden var grei, sikten var middels (som pleier å være bra) og det hadde vøri steikende sol hele dagen.

Etter å ha kjørt på med fòring og rigging, samt tilrettelegging av spotten, så var agna uti sånn rundt 22:00. Ganske tregt i starten men så begynte buken for full pupp. Ingen feitinger, men noen 2 kiloser ble landa blant mengdene. Etter en god del timer fikk Kjella endelig følinga med ei brasme og da steg trua (som hadde begynt å få seg en trøkk) noen hakk. Men det skjedde liksom aldri det som skulle skje, litt utover natta/morran var det dog mye liv i stangtuppa, men det ble bare ei brasme til på Kjella og nada brax på meg. Veit ikke om det var sære brasmer på swimmen som gjorde mye uro uten å ta krokagna eller om det var en stim med større mort, men det får så væra.

Dog så var det ingen karpefisk som skulle stå for morroa denne natta. Sånn ca midt på natta så banka det til i andre enden under innsveiv. Trudde først jeg hadde kjeksa ei brasme eller en buk, men det kjentes ikke helt ut som en side-snægga fisk. Etter en noe livat fight kom det plutselig en lang og brei rygg til synes, "scvhær pike jo" runger det fra Kjell som fungerte som observator, og det var det. Eller; den var ikke "schvær", men langt fra liten. Fikk gjellegrepa fisken og lempa den på matta, og vi så fort at det var meters-fisk, dog var den ikke akkurat feit, men det var jo ikke helt uforventa heller. Vi fikk oss en god latter, og det viste seg at den 12mm store rosa pop-up`en var kroka klokkereint i kjefen.


Måtte jo nesten veie fisken også, selvom det nesten blir litt i overkant bifangst for å i det hele tatt kunne regnes som fangst, og den tikka inn til 8830 og 109cm, noe som er ny pers på "pike on a boilie" :p. Dog når jeg ser på bildene er noe usikker på om vi ratt klarte å feilveie a, uten at det er så veldig farlig. Over 8 vara nok uansett.



Så vi fikk ihvertfall en artig og minneverdig opplevelse under en ellers treig tur. Og som jeg nevnte tidligere i innlegget så bøtter det ned nå og vi må nok vente med braxen til litt lenger utpå..


Så til Wiikern som lurte på bilder av abbor-riggen jeg bruker til å meite døggers med når det er snæggete. Oppsettet er ganske enkelt, bare en modifisert carolina rig. Glidende kulesøkke - svivel - 0,26 FC fortom - 1/0 offset krok med en halv roboworm eller ligenede. 
Her kommer noen bilder av "the business end" som jeg hadde for hånd.

Her har jeg dog brukt en "SB-spike" (som jiggen (i dette tilfellet en halv roboworm) er tredd nedover) istedenfor en vanlig offset, men det går for det samma så lenge det er ett vidt gap på kroken og kroken er stor nok (min str:2 vil jeg si).

Så trer du på ett godt knippe døggers og texas rigger jiggen (litt vanskelig å se på bildet). Dette låser marken på plass i tillegg til å motvirke snægging. Ett lite tips er at du også trimmer jiggen så langt ned mot krokbøyen som mulig for at enden ikke skal forhindre at æbborn klarer å trøkke nedpå godsakene. Fant en random youtube video som viser det meste, mangler bare døggers i mellom samt en kortere jigg (det er marken som fisken skal gå etter ikke jiggen).



1 kommentar:

  1. Glimrende. Nå trur jeg til og med jeg skal fikse det der.

    SvarSlett