fredag 13. september 2013

Endelig ble det karpe!

Helt siden jeg begynte med meitefiske har jeg hatt en del turer etter karpe. Etter at jeg og Sondre fant ut at et lokalt vann i nærområdet huset karpe, bestemte jeg meg for å få min første karpe i dette vannet. I løpet av to år ble det uttallige turer til vannet for å fore, og for å fiske. Etter 15 netter ved vannet bestemte jeg meg for å bryte mitt egent prinsipp, og prøve å fiske etter karpe et annet sted. Valget falt da på Damtjern, som er et velkjent karpevann. De siste årene har jeg hatt noen netter der, uten at det har dukket opp noe særlig der heller.

I år hadde jeg som mål å få karpe over 5 kilo, og når jeg først hadde mulighet til dra noen døgn for å fiske, endte jeg opp med å dra til grenlandsområde. Etter å ha mottatt tips av Åsmund (takker igjen), endte det opp med et vann som det var store muligheter for å lande fisk. Vannet( som egentlig er en dam) lå i nærheten av Langesund, og tidligere i år har det dukket opp fisk over åtte kilo der. På søndagen hadde jeg pakket bilen, og var klar for en tretimers kjøretur ned mot vestfold. Ved ankomst ved dammen, gikk jeg et par runder rundt vannet for å bli litt bedre kjent. Jeg fant ut at jeg lagde basecamp i det område som jeg hadde fått tips om, og begynte å bære utstyret den lille veien fra parkeringsplassen fram til der jeg skulle fiske. Etter noen timer kom endelig stengene ut i de områdene jeg så for meg, og hadde fått tips om.

Klokken ble fort 2300, og jeg fant ut at jeg skulle legge meg slik at jeg kunne stå opp tidlig neste dag, for å se om jeg så noe aktivitet. Plutselig våknet jeg av at et hylerun, fikk kastet meg ut av teltet og fikk tatt tak i stanga. Jeg kjørte fisken en liten stund, men etter hvert sto fiske dønn fast. Jeg prøvde å få den ut av gresset, men hadde ikke andre muligheter en å komme meg ut i gummibåten. Etter å ha kjempet mot gress og annet faenskap en liten stund så jeg en nydelig skapning dukke opp. Jeg fant frem håven, og etter litt om og men, fikk jeg karpa i håven. Jeg fikk lagt fisken på avkrokningsmatta, og fikk kroken ut av munnviken på fisken. Jeg valgte å sekke fisken i en liten periode, slik at jeg fikk fram alt det jeg trengte av veie og kamerautstyr. Det var en speilkarpe som hadde syntes at agnet mitt var for fristende, og den veide 5180 gram og var 63 cm lang.


Jeg feiret med å sprette meg en pils.! Målet for turen var nådd. Min første karpe på land var et faktum.!

Når klokken ble 0230 fikk jeg endelig sove igjen, men det tok ikke lange tiden før jeg igjen ble vekt av et hylerun. Denne hadde også greid å kjøre seg fast i gresset, så jeg måtte ut i gummibåten for å frigjøre den. Gang på gang skjedde det at jeg fikk fisken ut av gresset, men hver gang satte fisken i gang kreftene sine og kjørte seg fast igjen på nytt. Jeg tror det skjedde 3-4 ganger, og jeg brukte vel til sammen ca 25 minutter i båten. Tilslutt får jeg fisken opp i vannoverflate og skal til å håve fisken. Da skjer det som ikke skal skje. Sena ryker. Faen. Denne fisken var en god del større en den jeg fikk tidligere på natten, og det var skikkelig surt at den ikke ble med opp. Etter dette sov jeg i et par timer.

Tidlig neste dag, etter at jeg hadde fått i meg morgenkaffen og frokost, dukket det opp en skjellkarpe på ca 1,5 kg. Jeg tok bare et mattebilde av den, før den fikk lov til å få friheten tilbake.

Litt utpå kvelden, mens jeg satt og slappet av med en bok i godstolen, raste det av gårde på nytt. Jeg fikk løpt bort til stanga, og kjente at det var en litt større fisk som hadde tatt agnet denne gangen. Som de 2 andre karpene jeg hadde fått tidligere, hadde denne også kjørt seg fast i gress. Det tok kort tid å få ut denne, og etter noen minutter lå den i håven. Det var en fin skjellkarpe på 4360 gram og 64 cm.


Etter denne fisken tok jeg meg noen kalde pils, og lyttet til valgkveldssendingene på NRK P1. Når klokken ble 2400 fant jeg ut at jeg skulle legge meg for å sove. Som i går fikk jeg ikke sove så altfor lenge før jeg måtte komme meg ut av posen for å dra i land en fisk. Det var mange plusser ved karpa som nå hadde tatt agnet. For det første slapp jeg å komme meg ut i gummibåten, siden denne greide jeg å lirke ut av gresset igjen fra land. Det andre var det var ny pers. For det tredje så ga den meg en skikkelig god fight, med flere utras. For det fjerde så VAR DET NY PERS.! Det var en fin speilkarpe på 6560 gram og 72 cm.




Etter dette så halvsov jeg fram til 8-9 tiden om morgenen, og da kom det opp en liten skjellkarpe til, som jeg bare avkroket i håven. Det ble en slitsom kjøretur hjem igjen, siden det ikke hadde vært så mye søvn de to nettene jeg hadde vært ved vannet. Det var trivelig plass å fiske på, selv om det var en del folk som trente, gikk, luftet hund/hunder osv. Jeg kommer nok tilbake igjen ved en seinere anledning og da får man håpe at den kjente Orion kommer opp en tur på land for å hilse på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar