onsdag 2. april 2014

Årets to første abborturer!

DAG 1.

I år tok det nesten 4 mnd før jeg kom meg på årets første fisketur. Det har vært en merkelig vinter i år, der jeg ikke har vært ute med isfiskeutstyret en eneste tur. Det er vel første vintersesongen på over 10 år uten en eneste tur på isen. I slutten av februar hadde jeg planer om å satse noen uker i Nitelva etter storgjedde, men mye vann ødela planene mine der. Det som er bra med en slik vinter som i år, er at meitesesongen kommer i gang en stund tidligere en vanlig.

Fredagen 28 mars var jeg på årets første tur etter abbor. Jeg var på plass ved 0900 tiden, og kom raskt i gang med fiske. Fisket startet tregt, som det som regel alltid gjør på plassen. Klokken 1030 begynte det plutselig å småriste litt i stangtuppen, og etter kort tid kom det et skikkelig napp. Opp kom det en fin fisk på 780 gram, som for så vidt hadde gjort turen godkjent for min del.



Etter utsettingen av abboren hadde jeg forventet at det skulle være rolig utover dagen, men den gang ei. Det kom opp abborer i jevnt tempo, og det dukket opp tre til før det dukket opp en over kiloen. Fisken veide 1120 gram og var 44 cm lang.






Etter denne fisken var jeg rimelig fornøyd med dagen, men det sluttet ikke å bite. Det kom opp tre stykker til der den siste var dagens største med hele 1320 gram og 47 cm.




Årets start på sesongen må være mitt livs beste hittil, der jeg endte opp med  8 abborer der ingen var under 600 gram.  En bedre start kunne jeg ikke ha tenkt meg. På vei hjem så kom jeg fram til at jeg droppet de andre fiskeplanene mine (harrfiske og stamfiske), og fortsetter å fiske abbor på godplassen fremover.

DAG 2.

Mandag 01 april fikk jeg mulighet til å ta en ny økt etter abbor. Jeg var på plassen ca klokken 1400 og fikk kommet i gang med fiske kort tid etterpå. Når jeg skulle rigge opp stanga fant jeg ut at jeg bare hadde nok 0,26mm fortomsmaterial til en fortom, og hvis jeg ryker så måtte jeg bruke 0,36mm som jeg hovedsakelig bruker til shockfortom. Dette gjorde at jeg var ultraforsiktig i innsveiving, og prøvde å legge agnet i områder jeg var rimelig sikker på ikke kom til å sette meg fast.

De første 4 kastene kom det opp 2 fisk, og jeg hadde 2 napp som ikke satt. Den minste var ca 300 gram og den største var 660 gram. Utover kvelden dukket det jevnlig opp fisk, men det virket som om det var en del mindre fisk der i dag, enn forrige gang. Hele kvelden endte jeg opp med 12 stykke. For å gjøre rapporten litt kortere, så velger jeg  å hoppe til de siste 5 minuttene av kvelden.  Etter at skumringen hadde begynt, så hadde jeg veldig lite mark igjen. Jeg sveivet opp agnet, og fylte opp kroken en siste gang med de restene jeg hadde i de forskjellige markboksene. Jeg kastet ut, og ventet i 15 minutter uten at det skjedde noe. Jeg sveivet agnet inn en halvmeter, og sa til med selv at jeg drar opp agnet og pakker om 5 minutter. Etter 4 minutter begynner den velkjente ristingen i tuppen av stangen, og etter noen sekunder kom det et litt større utslag. Jeg gjorde tilslag, og kjente med en gang at denne var litt vassere enn de andre. Den kjempet ikke mye i begynnelsen, men når den nærmet seg land hadde den noen korte utras, og var på vei mot et trestamme som lå under vann. Jeg måtte sette skikkelig press på den, men med 0.36mm fortom så var ikke det noe problem :).Når fisken lå i håven kjente jeg at dette var en fin fisk. Fikk lagt den på avkrokningsmatta, og målte den til 47 cm, og veide den til 1520 gram!!! Årets abbormål nådd allerede, og etter noen bilder så fikk den friheten tilbake. Håper jeg ser den igjen om ca en mnd tid, full av rogn!







Skal si meg rimelig fornøyd med de to første abbordagene. Det ble landet 22 abborer, der 15 av fiskene var over 600 gram og med tre toppfisker på 1120, 1320, og 1520 gram!! Gleder meg til fortsettelsen, og håper jeg får lurt opp et par hu fisker rett før gytingen, og har valgt å oppgradere årets abbor mål til 1700 gram!

2 kommentarer:

  1. Gratulerer! Takk for at du deler. Abbor er virkelig noe av det råeste som finnes.

    SvarSlett
  2. Kjempestart på abborsesongen. Veldig misunelig på den på den siste der! Grattla!

    Robin

    SvarSlett