mandag 21. mai 2012

Knakande æbbor fra lokale god-elva

Makan som det skulle løsne på abborfronten denna våren (hvertfall for en som ikke er bortskjemt med digre borrer). Først dukker det en 1500+ grammer opp rett utenfor døra på campus og når jeg over en lengre helg er hime i Eidsvollstraktene skulle det jommen meg smelle på en ny pers. Etter initiativ fra Kjell var vi på søndag ute å testa båten i ett av Andelvas mange lovende strekker. Kjell har lenge hatt klokketrua på diger abbor her, mens jeg har vell vært mere resignert i trua på at det er nettop her det store skulle skje. Dagen startet som forventet med total stillhet fra både gjedde og borre. Ikke engang dropshotfisket mark klarte å få lurt opp så mye som en mikroabbor. Ettersom dette kun er våres andre tur med båten hit hadde vi heller ikke klart å tegne oss ett ordentlig bilde over aktuelle hot-spots. Derfor ble det mye frem og tilbake for å prøve å finne noe tegn til liv. På tur nedover i vassdraget ankret vi opp ved den ene spotten som vi ikke hadde prøvd på veien oppover. En grunne som gikk slakt utover føre den stupte ned i en høl. Grunnet myyyye snaggs på bunnen og varierende dybdeforhold var det vrient fiske, men plassen lukta skikkelig borre. Og den skulle levere! Noen små lugg i jiggen var alt jeg kjente (føltes mer som kvist og rask enn fisk), men i det jeg forsiktig skulle løfte jiggen vekk fra snagget, så la sena seg flatt med vannhinna og jeg klinka til. Kjente tyngde, men ikke noe typisk abboraktig fight, men grunnet det meget klare vannet fikk jeg tidlig se hva som hadde inhalert jiggen min. ÆBBOR, schvær æbbor. Oppi håvnettet kunne vi beundre den smellfeite og strøkne frua som klokka inn på 1730g fordelt på 46cm..

Fornøyd ja.!!

Mattebilde er obligatorisk.

Gør gøtt :)

Før denna dama her hadde ikke trua vært på topp, men det ble en del flere timer utover dagen. Uten at det resulterte i noe mer enn plenty av etterleiksgjedder, en 3hektos abbor og en kraftig redusering av jiggbeholdninga. Uansett JEG skal ihvertfall ikke klage, og det er veldig artig å vite at grov æbbor finnes bare 5 min unna postadressen. Kjell trenger nok ikke måtte motivere meg noe særlig for at jeg skal gå med på flere turer til dette strekket ;)

Var forøvrig også ute etter stam på fredag. Ble en del fisk og var bare 10g unna godkjent (over 2). Men nå nærmer juni seg og da skal det nok mye til for at det ikke slenger seg på noen 2,5+ ere. Håper jeg ;)

Btw: Ikke kult å måtte parkere rævva i kontorstolen og lese til eksamen i arealplanlegging og økonomi nå. Blir ikke mindre fiskesugen av å få stor fisk..

Sondre

9 kommentarer:

  1. Fy faen Sondre!! Den var flott, holder lenge med en fisk når den ser sånn ut.

    André

    SvarSlett
  2. Takk André. Denna var gæli digg å få, spesielt ettersom den er tatt 5min unna dørstokken. Blir spennede å se hva vi klarer å lure opp derifra med åra ;)

    SvarSlett
  3. Nyyyyyydelig borre Sondre. Grattla fra meg også.

    Robin

    SvarSlett
  4. Satanas så strøken! :-) Megagrattis!:-)

    SvarSlett
  5. Takker gutta. Ja, stort mer strøken er det nok vanskelig å få de. Har ikke kommet ned på hvilepuls enda.. :P

    SvarSlett
  6. Skikkelig fine farger på den, og for en flott vom! Er det lov til å spørre hva var vanntempen var da du fikk den? Her er gytinga over for ca to-tre uker siden, i hvertfall der jeg har vært.

    SvarSlett
  7. Sjekka ikke vanntempen. Men hadde jo egentlig ikke vært noe særlig varme i disse traktene før denne helga. Er jo også ei elv som reguleres kraftig ned grunnet vedlikehold ved demningene, noe som hypotetisk også kan ha en effekt på gyteperioden. Er ganske sikker på at dette ihvertfall har hatt en effekt på morten i deler av elva, som jeg har observert utføre gyting så sent som i slutten av juni. Da har garantert vanntempen nådd 10-12 grader og vell så det for flere uker siden, så det må være andre faktorer som gjorde at morten var så sen. Gjeddene vi fikk var forøvrig etterleks..

    SvarSlett
  8. Ok, er vel kanskje litt kaldere i elva der oppe enn her nede også tenker jeg. Uansett så er det en av de flotteste abborene jeg har sett, og dere skal ha cred for å ha vært de første som prøvde og fikk det til. Jeg håper for deres skyld at det forblir griseseigt fiske så dere får ha elva litt for dere selv. Må inn her og ta en titt på abboren din innimellom. Strøkne bilder av en helt strøken fisk;-)

    SvarSlett
  9. Litt sein komentar: (måtte fordøyes litt) Nydelige farger, fantastisk fisk! Den abboren der skulle jeg likt å se "live". På matte bildet ser det ut som fisken har ligget i klarlakk og jeg blir bare enda mer fasinert! Tusen takk for rapport med bilder og lykke til videre.

    SvarSlett