lørdag 26. desember 2009

Sesongens første gjeddemeitetur.

Rett føre julaften ble det en rask tur etter gjedda for meg og Kjell-Arne. Ettersom det var ganske kaldt var planen å ta en tur til Hersjøen for å meite litt smågjedde. Vi har meita gjedde på Hersjøen i en del år nå, hvor vi har kakka all gjedde under 3-kilo og satt de større skånsomt tilbake igjen. Dette i ett lite forsøk på å få snittet på gjedda litt opp. Og ikke minst for å kvitte seg med småsnipene, som er noen plagsomme senekuttere når man meiter storabbor.

Kjell kom rett fra nattevakt, men tross for å være i nattevakt-tåke var det allikevel han som hadde draget på agnfisken og fikk ut sine stenger først. Etter en drøy time lå det 8-9 stenger på isen rigga enkelt med angeldon og doble bjeller. Men det var uvanlig tregt, ikke engang ei lita snipe lot seg lure den første timen.


Rundt kl.11 kalte naturen på mine vegne, og urutinert nok hadde begge glemt den viktige ”rullen”. Løsninga ble noen gamle kviteringer, og jeg fant meg en lun plass bak ett tre. Akkurat i det den første ruka traff bakken ropte Kjell noe om fast fisk. ”Slutt å vræl, jeg driter” svarte jeg. Så begynte stemmen til Kjell å bli litt mer nervøs, og fisken kjentes visst ganske stor ut. Ettersom det var kaldt, kanskje litt for kaldt for skånsomt meite etter stor gjedde, måtte jeg få fart på sakene. Og etter en ymse runde med tørking, med noen alt for små kviteringer, var jeg klar for å bistå. Kjell tok gjellegrep på fisken i hullet, mens jeg la avkrokingsmatte nedi pulken og fylte på med vann. Litt rusten i det å kjenne størrelsen på fisk og kanskje litt for mange timer siden siste ”dupp” preget nok Kjell, for fisken var ikke akkurat særlig stor. Fisken ble veid til 4720g fordelt på 82cm hvis jeg husker rett. Ikke en stor fisk, men til Hersjøen å være er det en akseptabel størrelse.

Etter dette ble det litt mer fart, og noen småsniper kom opp. Rundt kl.14 tok vi turen hjem etter en grei dag på isen, godt å være i gang. Nå begynner det å bli enda kaldere, og det ser dessverre ut til at det blir ei stund til neste tur ut…!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar