mandag 29. mars 2010

Litt utenom det vanlige, men stygganes gøy.!

I år ble jeg oppmreksom på en pilkekonk som skulle finne sted i ett vann ved navn Haugatjønna, som ligger i en liten plass kalt Brekken rett ovenfor Røros. Dette vannet skulle visst være Nord Europas mest produktive vann som skulle huse røyer opp mot 3-4 kilon, samt plenty med røyer opp mot og over kiloen. Vannet er privat og stengt for all form for fiske, men i to timer hvert år åpnes det for allmenheten i form av en pilkekonkurranse. Etterhvert som det nermet seg konkurransedag traff jeg på fler og fler som skulle ta turen oppover og det gikk opp for meg at denne eventen ratt skulle trekke en del folk.

Ved startdagen gikk det opp for meg hvor ettertraktet dette vannet er, ettersom det stilte nesten 900 pax til start ved det lille rare tjernet. Vi startet med massestart i ren birkebeinerstil. Og da var det bare å beine utpå vannet for å sikre seg ett bra hull blant de 2000 som hadde blit boret opp på forhånd.

Bare etter 2.min begynte "speaker" (en kar med megafon) å braute ut om fisk i kilosklassen som allerede hadde blitt fanget. Og jeg kunne høre folk rope fisk rundt hele tjennet, utenom den plassen jeg satt. Der var det ikke så mye som ett napp å høre om fra de rundt 200 personene som hadde satt seg der. Etter 30 min flyttet jeg på meg, og traff på en kompis fra klassen. Han hadde fått ei grei røye, men kunne rapportere om større fisk som han hadde sett under isen. Det tegnet seg ett mønster om at det var hullene nærmest land som var hottest, og jeg var ikke snau med å flytte på meg når ett hull nærme land ble ledig. Fyren som hadde flyttet seg fra hullet hadde hverken sett eller fått fisk så han gikk videre til ett hull 5 meter unna. Etter 5 min tergning med skjea så kom det jaggu inn en fin stim, og etter hektiske 10 min så hadde jeg dratt opp 6 røyer hvor den største var 1500g. Blikket til han som akkurat hadde fisket i hullet var smått sjalu, hehe.!

Kameraet var glemt igjen hjemme men noen rævva mobilbilder får duge.!

Bilde av toppfisken på 1500g og 58cm, som trolig var blant topp 5, største fisken som ble tatt i konken var 1760. Virkelig artig å se slike komme sigende inn under hullet, og ikke minst ta agnet. Dette var desverre det beste bildet jeg har, men det var flere som tok bilde av fisken uten at jeg har funnet ut hvem de var.

Samme fisken akkompagnert med en på snaue kiloen. Det var mange fisk fra kiloen og opp til 1500, men fra 1500 og opp var det ganske "få".! Vi ble forøvrig filmet under denne fotoseansen, men jeg fikk ikke med meg hvem han filmet for. Kanskje trynet mitt snubler innom en og annen tv-skjerm i den nærmeste fremtid.
Dette var virkelig en flott opplevelse, både fiskemessig og opplevelsen av ett vellarrangert arrangement med masse folk. En opplevelse jeg faktisk kan anbefale til alle inngarvede meitere. Men nå venter det vederbuk og stamfiske langs Nitelvas bredder, og jeg gleder meg.!!

Oppdatert med bilde

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar