fredag 9. april 2010

Gjeddemeite atter i gang.

Håper på å kunne oppdatere dette innlegget med en 10-kilos i løpet av helga. Man sier at det å forhåndsavantere storfisk bringer ulykke, men så dårlig det har gått på isen i år så tar jeg sjansen. Har brukt de siste dagene på ett lite tjenn som jeg fikk nyss om ved en tilfeldighet (noe man oftest gjør). Første turen jeg hadde utpå var etter sik som jeg hadde fått høre det skulle være muligheter etter på dette vannet. Den dagen traff jeg på en eldre lokal som kunne avkrefte at det fantes sik her, så det var den turen bortkastet.! Nesten. Fordi litt videre ut i skitpraten kom det så opp noe mer interesant. Han fortalte om 10-kiloser ++ som han hadde skutt i dette vannet før i tida. Er selfølgelig ingen fæn av gjeddejakt i slik form, men det gav ett utsulta ismeitehjerte blod på tann. Enda litt videre i samtalen heta det seg virkelig opp og klypa med salt kom sigende. Den lokale presterte å trøkke tur seg historier om fisk på over 20kg tallet som hadde blitt tatt i garn ved dette vannet. Det som jeg først trodde var nyttig info virket mye mer som er talentløs skrøne. Men etter litt ettertanke over egne skrøner, fant jeg ut att det altid er ett snev av sannhet i hver skrøne. Og hvis det skulle vert tatt fisk over 20 i ei skrøne, må jo det bety at sanheten kanskje ligger nærmere 10.

Første turen etter gjedde ved dette vannet ble utført Onsdag denne uken. Satte ut 6 stenger med div agnfisk i varierende størrelse. Alle agnene ble pressentert 2 meter unner isen uavhengig av dybde (dypere enn 2 meter selvsagt). Dette ble gjort ettersom det var meget dårlig sikt under isen, grunnet no humus eller svineri. Ganske raskt satt den første gjedda, en grei gjedde på 3950.
Gjedda var virkelig mørk i fargene, mye grunnet vannets farge anntar jeg. Men viktigst var att det ikke var ei lita snipe, slik at trua ikke sank. Etter denne fisken så tok det ganske lang tid føre den neste gjedda falt for agnet, det var desverre ei lita snipe rett over kiloen. Det var merkbart tregt resten av dagen også selvom jeg fikk opp to mindre gjedder til, samt gjedda jeg hadde fått først på dagen som falt for samme agnfisken i det samme hullet en gang til. Hva tregheten skyldes er ikke lett å si, det kan mye mulig være den dårlige sikten. En annen ting jeg merket som var av interesse, var att samtelige gjedder hadde opptil flere arr. Ettersom det ikke blir fisket med garn her lenger, så liker jeg å fantasere om digre gamle madammer som gaffler i seg sine mindre sønner og døtre. Hehe. Noe jeg nesten tror er nødvendig hvis det skal finnes stor gjedde der, fordi annen byttefisk er det ganske stusselig med virker det som.

Her er forøvrig ett bide av det lille sagnomsuste vannet
I dag skulle tur nummer to utføres og trua var fortsatt sånn noenlunde til stede. Selvom det var en skrullete lokal sine skrøner, som var min nærmeste kilde til at det skulle gå stor gjedde her. Stengene ble satt ut litt her og der i områder jeg hadde trua på med samme straegi som sist gang. Vannet var fortsatt meget uklart og fisket var fortsatt tregt. Etterhvert traff jeg på noe jeg ikke trodde jeg skulle få sett, en annen pilker. Heldigvis var han i det snakksomme hjørnet og jeg kunne få litt info om vannet. Og jada, stooore gjedder ble nevnt. Men denne gangen helt uten noen form for saltklyper. I motsetning til den lokale, virket ikke denne typen som en notorisk skrønemaker. Han hadde ikke sett noen fangete storgjedder, men han hadde observer de i den lille åa som renner inn i vannet under gyting. Resten av dagen gikk med til å true videre etter storgjedda frem til klokken 20.00, men noe større gjedder ble det ikke heller denne gangen. Faktisk ble det bare to stykk gjedder denne dagen, en på rundt 3kilo+ og en mindre. Men også disse hadde markante arr som minnet om kanibalismeadferd.

I morgen er det spådd pent vær og da kommer det nok til å bli enda en flott dag på isen. Får bare håpe noe setter igang adrenalinpumpa, slik at hele dagen ikke blir slik.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar