mandag 25. juli 2011

Uvanlig tregt

Etter noen turer hit og dit etter div arter med magert utbytte bestemte vi oss for at det skulle satses brasme fremmover. Men brasmeplassen er ikke like forutsigbar i år som den var i fjor. Trolig grunnet det alt for varierende været som gjør at det nesten aldrig har vert korrekt vannstand, og når vannstanden en skakket stund har vert opptimal så har vi vert så lure at vi har satset på usikkre kort. På Lørdag var derrimot vannstand og plassvalg helt prima. Fôret opp swimmen og rigget meg til for ett nattpass. Rundt tolv var fisken inne på swimmen, med sine sedvanlige linere fra fisk som gomlet på methodballen. Men så kom uværet. Det bøtta ned, tordna og lyna. Og linerene stoppet helt. Etter 5 min hadde vannstanden steget med gode 15 cm og elva ble kakao. Normalt pleier litt missfarget elv å være en fordel etter hva vi har erfart, men ikke så ille. Etter uværet dukket omsider linerene opp igjen, men det virket som at fisken var veldig treg og det var ikke den vante konkurransen om å være førstemann til methodballen i det den plasker i overflata. Omsider fikk jeg en veldig fin brasme kondisjonsmessig, hele 3440 fordelt på 59cm. Deretter begynte det å bli litt mere action og det var ett bra snitt på brasmene som kom opp men det var langt tregere enn hva det bruker å være, samt langt flere vederbuk. Men en av vederbukene var kjærkommene. Fighten virket som en brasme, med kun noen trege vendinger og litt dykking helt inne ved land. Men i håven kunne jeg se at det dreide seg om en meget vellkondisjonert buk. Så med en gang at det var en 2+ fisk, og den så både lengre og langt grovere ut enn de jeg hadde fått tidligere. Målte lengden først og når jeg så at den luktet på 53cm fikk jeg trua på ny pers, men vekta som var på 2410 var overraskende høy. Ny pers og ny klubb-rekk. Jeg sekka fisken i vente på litt bedre forhold til ett portrettbilde, men en buk som har liggi og hvilt i en sekk i ett par timer er ikke lett å ha med å gjøra på matta etterpå. Hvertfall ikke når man skal ta bilder på egenhånd med stativ. Så det ble med ett par misslykka forsøk føre jeg valgte å blåse i portrettbildet og satte fisken tilbake.

STAPPA!!

Bra nakke.
Mot morgenen ble det mere aktivitet men det var nesten bare buk som var å få. Til slutt endte jeg vell opp med 20buk+ og 8 brasmer med 3 fisk over 3kg. Lengste var på 63cm men manglet litt på kondisen. Mao ett litt under pari brasmepass med en kjærkommen bukpers som bifangst.

Dagen etter var jeg og Kjell ute. Det sto fortsatt fisk på swimmen i det vi skulle fôre, men fisket forholdt seg tregt utover hele dagen. Kjell endte opp med den største opp mot 3200, og vi var mindre "plaget" av buk denne natta. Endte vell opp med totalt 10-11 brasmer og 15-16 buk. Trolig det ekstremt fargete vannet som gjør at fisken spiser tregere og det blir ikke den samme konlurransen som det pleier å være. Men vi gir oss ikke, og skal fortsette å true på til 4+/4,5+ fisken sitter..!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar