fredag 17. august 2012

Årets brasmesatsing!

Dette året har jeg hatt som mål å få brasme over 4500 gram og det har ikke stått på innsatsen og antall turer. Det hele begynte i slutten av mai og tidlig av juni da jeg hadde et godt antall turer for å se på vannstand og diverse andre faktorer. Jeg veit ikke hvor mange turer det blei ned ditt før jeg fisket, men det blei da noen.

Jeg tipper at det ikke bare er meg som har vært litt sutrete og grinete på hvordan denne sommeren har vært (og fortsatt er), så egentlig har det ikke vært mange turer med gode forhold. Det hele begynte med alt for lite vann som plutselig endret seg til alt for mye vann.!

Hittil i år har jeg hatt 15 eller 16 netter etter brasme og det har gått med 35 kg grunnfor, 35 kg formais, 40 kg med diverse pellets, 15 kilo med strøbrød og andre tilsetninger som maismel osv, ca 15 kilo med diverse boilies, 10 kilo med kikerter og en haug av vanlige maisbokser(tørr ikke å tenke over hvor mange det har blitt). Fiskeboden har i hvert fall vært på skikkelig slanketur denne sommeren siden det begynner å bli rimelig tomt for alt.!

 Kokte tre runder med partikler og tipper det ca er en 60 liter med formais og kikerter.

Skikkelig brasmemat!

Dette brasmeåret har egentlig vært utrolig tregt for min del og jeg tror jeg aldri har hatt så mange turer noen av de andre årene jeg har drevet med dette fiske. De første ukene var det veldig mye vederbuk på forplassen og hver natt kom det opp ca 20-30 stykker der noen av dem hadde veldig god kondisjon. De tre største vederbukene veide 2310gram og 53cm, 2340 gram og 50.5cm og 2400 gram og 52cm. Det blir spennende å se hvordan denne bukstammen vokser seg de nærmeste årene. Fisk over 2 kg var rimelig sjelden på dette stedet for noen år siden, men i år har jeg landet ett godt antall som veide imellom 2000 gram og 2400.

Største vederbuken jeg fikk og den veide 2400 gram og var 52cm

Vederbuk på 2310 gram og 53cm.


Etter hvert kom brasmene inn på forplassen og jeg endte opp med ca 25 fisk over 3kg. De 7 største jeg har fått hittil er: 3420gram, 3510gram, 3600gram, 3620gram, 3680gram, 3900gram og 4000 gram. Jeg skal si meg fornøyd med den rekken og det eneste jeg selv mangler i år er en skikkelig toppfisk.

Brasme 3680gram og 63.5cm lang.

Brasme 3900 gram og 65cm lang

Årets største brasme for min del. 4000gram og 64 cm.


Jeg har utelatt alt av Sondres brasmefiske i denne rapporten siden jeg tror at han har lyst til å skrive litt om sitt eget fiske. Det kan jo hende at Sondre har fått en drømmefisk? Dere får følge med fremover og en eller annen dag dukker det sikkert opp en rapport fra ham også.!

1 kommentar:

  1. Bra gutsing!

    Selv om målet ikke er nådd, så er det opptil flere drømmefisk i den rekken der, i hvert fall fra mitt perspektiv

    SvarSlett