fredag 14. juni 2013

Abbor + døggers = sant

Etter ett par sesonger begynte både jeg og Kjell å bli lei av å jigge blant all snæggen i den lokale "go-elva". Alternative metoder har derfor surret rundt i hodet på oss begge, deriblant statisk meite med naturlig agn. Første tur jeg hadde etter borre i elva i år med meitestanga ble dog en lærdom av at selv statisk meite ikke var lett i snægg-helvete. Fremfor tur nr 2 så hadde jeg derfor utviklet en metode ved å kjøre off-set krok med en halv roboworm texas rigga med døggersa tredd på kroken i mellom. Dette fungerte mye bedre og jeg kunne faktisk bevege en del på agnet og jigge søkket forsiktig innover for å lokke til meg æbbørn. Dog så gikk de foregående 2 turene uten no særlig hell på fiskefronten, men man kan ikke akkurat forvente go-borre på hver tur, hvertfall ikke når man dekker såpass små områder som man gjør med denne metoden..

I dag ble metoden dog bekreftet som fungerende etter de større stripene i elva. Hadde egentlig ikke tenkt å fiske ettersom jeg sitter med master`n oppetter øra, men etter en dag med mye innput fra div veiledere under ett møte så følte jeg behovet for å koble av litt. Tok med meg ett grovt knippe døggers samt meite-stæsj og satte avgårde mot go-plassen (den eneste plassen vi har landa større fisk tidligere, hehe). Metoden i dag var ganske plain, med glidende kulesøkke, 0,26 FC og 1/0 off-set med 4-5døggers tredd nedpå samt den halve robowormen som skulle holde alt på plass, samt forhindre snægging. Den første timen startet grisetregt, ikke så mye som lugging fra 2hg borrene. Men i det sola begynte å dukke litt nedover begynte det å smålugge i endinga. Ganske frustrerende å bli frarøva døgger etter døgger, men fikk etterhvert teken på hvordan jeg kunne begrense tapet av døggers ved å holde sena mellom to fingre slik at jeg kunne gi slakk hver gang en liten tass kom å reiv i døggern. Dog så blei jeg etterhvert ganske lei, til tross for at jeg ikke hadde sitti mange timer. Men det var ett eller anna som holdt meg igjen på plassen, selv om jeg sa til meg selv "detta blir sisite kast" hvertfall 5-6 ganger føre det "store" skjedde. For på det som ble det siste kastet så fikk jeg endelig ett mer brutalt lugg i quiveren. Jeg slapp etter noen meter med slakk for så å klinke til når fisken stoppa å svømme. Kjente at det var bra tynge og fighten ble rett så strabasiøs grunnet mye snægg som fiske absolutt skulle inn i. Faktisk så ble jeg meget mistenksom på at dette måtte være en gjeddefant, men nærmere land fikk jeg se en flott borre gjennom det glassklare vannet.

Opp på matta bar det og at fisken hadde bra lengde kunne jeg se med en gang, bra rygg var det også. De vitale målene endte opp med å bli 48,5cm og 1530 gram.. DØGGERN FUNKA

 Matte

Portrett (ikke veldig dyktig med bruk av selvutløser enda)

Veldig godt å endelig få en skikkelig fisk, blitt noen turer i år med bare nesten.

Forøvrig hadde jeg noen netter nedi aurskog etter dryg suter forleden. I det brasme, sørv, mort og hybrid befengte vannet var planen å begynne med 10-12mm boilies for så å bygge seg oppover. Kort fortalt så måtte jeg bygge meg betraktelig oppover for å ikke bli holdt våken hele natta. Jeg klarte også å få det som til nå må være vannets minste dokumenterte suter, som ikke kan ha vert mye større enn 16-1700. Langt fra 4 kilosen som jeg kom dit for å bægge ;-) Fikk også noe jeg trudde var kilos-sørv, men etter nærmere betraktning er jeg såpass usikker på om det finnes ett snev av brax i fisken at jeg lar den stå som udokumentert..

3 kommentarer:

  1. Høres jo svært spennende ut, men som uinnvidd på meitefronten aner jeg simpelt hen ikke hva du snakker om.., men trur det skulle vært moro å prøve. Finnes det et bilde av den type agnrigg? Fantastisk flott fisk!

    SvarSlett