tirsdag 5. november 2013

Årets siste fisketur med stang fra land

Mandag bestemte jeg meg for å rydde i fiskeboden, slik at jeg fikk dratt fram vinterutstyret og pakket ned det utstyret som jeg ikke skal bruke før til våren igjen. Etter noen timer i boden fant jeg ut at jeg måtte prøve å komme meg ut en dag før vinteren virkelig setter inn. Jeg endte opp med å pakke ned det meste av sommerutstyret, men greide å vente med det jeg trengte til en liten abbortur. Utpå kvelden tittet jeg på diverse knippe internett sider om hvordan været skal bli fremover. Eneste dagen det så ut som kunne bli mulig å fiske, var dagen etter, da det var spådd plussgrader hele dagen.
Morgenen etter klokken 0800 greide jeg å dra meg ut av sengen, og ca 15 minutter etterpå satt jeg i bilen på vei til det stedet jeg skulle fiske. Det tok ikke lange tiden å rigge opp ei stang med mark, søkke og krok, og jeg fikk kastet ut i det område jeg hadde forestilt meg. De to første timene gikk rolig for seg med null napp, men når klokken ble 1015 kom det et forsiktig napp i tuppen av feederstanga. Jeg tok tak i stanga og kjente at det svarte litt tyngre enn forventet. Etter en kort fight, greide fisken å kjøre seg fast i bunn. Jeg prøvde flere forskjellige metoder for å få den ut, og til slutt måtte jeg bare gi fisken slakk line for å se om det hjalp. Sena lå rolig i vannoverflaten før den plutselig begynte å bevege seg sakte men sikkert. Jeg løftet stanga, og kjente med en gang at den hadde kommet seg løs.! Jeg pumpet fisken tungt oppover i vannlagene, og til slutt så jeg en nydelig abbor i overflata. Etter ca 10 sekunder til, lå fisken i håven.  På avkrokningsmatte målte jeg fisken til 47 cm, og veide den til 1380 gram.  Før årets sesong satte jeg meg et mål om å lande en abbor fra den lokale godelva over 1000 gram, og etter ca 7-8 turer dukket det endelig opp en godborre. Selv om det ikke var ny pers, kom det fram et lite gledeshyl. Skikkelig godfølelse ved å nå et mål man har satt seg, i hvert fall når man har jobbet litt for å nå det.

Mattebilde 1380 og 47 cm

Dårlig selvportrett bilde: 1380gram og 47cm

Dårlig selvportrett bilde: 1380gram og 47cm


Etter en kort fotoseanse fikk abboren komme tilbake igjen til sitt naturlige miljø, og jeg fikk kastet ut på nytt og satt meg i stolen. Det tok ikke lange tiden før det igjen begynte å røre seg i tuppen av stanga. Tilslaget satt, og jeg kjente at det igjen var en fin fisk. Etter en kort fight uten noen problemer ”seilte” fisken inn i hoven. Denne var litt mindre en den første, men var fortsatt en godkjent fisk. Fisken veide 1260 gram og ca 46 cm lang.

Dårlig selvportrettbilde av abboren på 1260 gram og 46cm


Resten av turen hadde jeg bare noen smålugginger, og en fisk som greide å ryke sena. Fryktelig kjedelig å miste fisk, men tipper at det var ei gjedde som hadde tatt agnet. Virket i hvert fall slik på hvordan det nappet. Helt greit å avslutte sesongen på denne måten, og nå kan bare vinteren og isen komme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar