mandag 25. januar 2010

3 turer, tilnærmet 0 uttelling..!!

Legger inn en liten oppdatering i fiskedakbok-databasen. Dette for å påminne meg om at fisket virkelig kan være tregt i midten - slutten av januar.!

Fredag 22.01.2010: Jeg og Kjell dro til Hersjøen og rett før kl 8 var vi fremme ved odden på andre siden av sjøen hvor en liten bekk renner ut. Vi borret opp rundt 20 hull med 115mm borret i ett lite område samt 7 hull med 205mm. De hullene som ble borret opp med 115mm ble borret opp kunn for å bedre lysforholdene, ettersom det var en del snø på isen samt at isen hadde blitt ganske så tjukk. Hullene ble borret opp føre det lysnet, slik at vi ikke skremte abboren i dens aktive periode. Agnfisket var rimelig tregt og morten var ihvertfall ikke i siget, men etterhvert var 7 stenger satt ut med småabbor som agn. Etter noen timer uten noe tegn til aktivitet, satte Kjell ut ytterlige 3 stenger, men disse var etter gjedde. Rundt kl 13 fikk vi det første tegnet til fisk. Ett ekstremt forsitig "høgg" på gjeddeutsettet, men fisken ville ikke sitte. I 2-3 tida var moralen på bunn og magan romla etter føde. Vi måtte bare innse at vår første reelle blankning på Hersjøisen var ett faktum, meget uvanlig å ikke få så mye som ei gjeddesnipe engang. I tillegg var det ett virkelig stort ork og dra pulk i kramsnøen, spesielt opp bakken hvor det nesten ikke hadde blitt tråkka opp sti av andre.

Lørdag 23.01.2010: Dro vi til Aurtjern og var fremme en halvtime tidligere enn hva vi var på Hersjøen dagen før. Her har jeg hatt bra uttelling på abbormeite før, og var det ett sted vi kunne få abboraction så måtte det være her. Samme taktikk som på Hersjøen ble brukt, men i det vi skulle skaffe oss agnfisk begynte vi å føle at dette heller ikke var dagen. Til tross for de enorme mengdene med småmort som finnes i dette tjernet var det ikke liv i det hele tatt. Tiden gikk og ettter over en time med truing etter agn kom det endelig opp ett par småabbor og en liten mort. Vi satte ut 3 stenger med en gang, og ikke lenge etter hadde vi fått hugg på 2 av dem. Selvfølgelig var det de plagsomme gjeddesnipene som hadde tatt agnene, men det var tydelig at det var en liten bittperiode. Etter gjeddene ble det fart i morten også og etter en halv time hadde vi satt ut resterende stenger, 7 til sammen. Men det var tydelig at den lille huggperioden var over og det ble kunn ei lita snipe til, uten tegn til større fiskespisende abbor. Vi måtte bare innse at det ikke ble noe ismeita abbor i dag eller. Ett lite høydepunkt var at tjernet hadde fått brøyta "veg" rundt på isen, og det å dra pulken til den andre siden var en lek i forhold til Hersjøen.

Søndag 24.01.2010: Ettersom hverken Hersjøen eller Aurtjern hadde levert, tok vi turen til Transjøen. Her tenkte vi å prøve etter både abbor og gjedde, men til tross for at vi hadde 12-13 stenger stående ute ble det bare 2 smågjedder. Morten var i det umulige hjørnet men det ble noe småmorsomt fiske etter 100-200grams abbor med pimpel og myska. Kjell hadde forøvrig ett runn på abborstanga som ganske sikkert var abbor, men trolig grunnet litt for stor agnfisk satt ikke tilslaget.

I dag Mandag 25.01.2010: Skulle vi til Jaren i søken etter 10-kilos gjedda, men kulda kom og vi måtte pent legge planene på vent.

Vår og sommer, kan ikke komme fort nok..!!!!