lørdag 9. januar 2010

Fiskerfeberen tok overhånd

I denne kulde perioden som har vært og er nå så kan man ikke stikke ut å ismeite etter abbor og gjedde. Så da blir fiskesjuken så ille at man må finne alternative metoder for få komme seg ut å få fisket ifra seg litt. Jeg hadde egentlig tenkt til å prøve å fiske lake, men etter en tur med 19 minus og utrolig mye vind så blei det ikke flere turer. Noe annet måtte jeg finne på.
Dermed endte det opp med at jeg skulle prøve to dager med markmeite etter ørret på isen, noe jeg aldri hadde prøvd på før.

Den første dagen skulle jeg til ett lite vann oppe i Hurdal, som jeg hadde fått tips om av en bekjent. Det skulle egentlig være veldig lett å finne fram, men så forvirret som jeg var så kjørte jeg alt for langt, endte langt opp på totenåsen. Når jeg kjørte nedover igjen fant jeg jaggu veien fram til der jeg skulle begynne å gå ifra. Ettter 200/300 meter med vassing i en halvmeter snø så snudde jeg. Dette gidder ikke tenkte jeg. En annen plan blei tenkt ut i bilen på vei ned. Stakk da til krafttjenn i minnåsen. Pilket der i 2 til 3 timer uten ett eneste napp. Dermed blei første dag en fiasko.

Andre dag skulle vise seg å ende opp i litt mere suksess. Jeg og en god venn av meg satt oss i bilen klokken 0615 å kjørte mot hadeland. Etter en times bil tur ca var vi ved vannet vi skulle fiske i. Det var ikke så lang gåtur denne dagen, så selv om det var mye snø så gikk det fint.
Kom ut på isen å begynte å rigge opp 2 stenger med mark. Og satt meg til rette å begynte å lea litt på mormyskaen. Beit på 4-5 små abborer etterhvert og jeg begynte å klage på at det var ett dritt vann osv osv. Etter ett par timer smeller det i den ene stanga og jeg rask på fot bort for å sette tilslaget. Fast fisk og etter en kort fight kom det en ørret på 1.1 kg opp på isen. Dermed var markmeite satsingen min på isen vellykket. Målet var å få en på over 0.5 kg.
Resten av dagen var det helt dødt og ved ett tiden så stakk vi hjem igjen.

Legger ved noen bilder av fisken. Glemte helt å måle lengden på den.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar