tirsdag 20. desember 2011

Julekalender hos fiskersiden 20 desember

Denne julekalenderluka skal handle om det jeg setter av 2- 3uker av på sommeren for å gjennomføre, og noe jeg personlig gleder meg til hvert år. Jeg skal skrive litt om de metodene jeg bruker og hvordan jeg pleier å fore opp plassen i vannet jeg har tenkt å fiske på. Til slutt skal jeg legge inn noen bilder av de fiskene jeg har fått i år.

Alle øktene jeg har etter brasme foregår fra kvelden 2000 til så lenge man gidder. Men da jeg personlig har opplevd beste fiske er når det begynner å lysne igjen og de neste timene etter dette.

Det er hovedsakelig to forskjellige metoder jeg har brukt til dette fiske og den første er aktivt fiske med en quviver stang, der oppsettet er methodfeeder og med en kort fortom på ca 3-4cm og opp til maks 10 cm. Krokstørrelse varierer etter hvilket ang jeg bruker, men det enkle, som mark og mais i en kombo fungerer greit. Med denne metoden trenger man ikke å bruke hair-rig, man kan ha agnet rett på kroken. Det som er viktig med denne metoden er at man må være veldig konsentrert på grunn av at tilslaget må komme veldig tidlig så ikke brasma greier å spytte ut agnet. En annen ting som kan være litt irriterende med denne metoden er at man fort kan få en del liners(fisken er borti sena) på brasmefiske, og da er det fort gjort å tru at det kan være fisk som er på agnet.

Den andre metoden jeg bruker, er statisk meite med nappvarslere og hangers. Det som er bra med denne metoden er at man kan bruke flere stenger samtidig, men det som jeg syntes er optimalt ved denne metoden er at man bruker to stykker, siden det fort kan bli flere fisk samtidig når brasmene stiger inn på forplassen. Jeg bruker methodfeeder og en kort fortom som regel er fra 3 til 7 cm. Med denne metoden bruker jeg en hair-rig der agnet pleier å være popup mais, eller en 10mm boilie. Krokstørrelse pleier å være en 6er eller 8er. Ved denne måten å fiske etter brasme er den som er mest behagelig, da trenger man bare å vente til nappvarslerne gir fra seg litt lyd, så titte på hangeren for å se om det er liners eller om at fisken tar agnet og deretter gjøre tilslag.

Rodpod med tre stenger.

Så hvordan skal man fore opp fiskeplassen?
Det er sikkert mange forskjellige måter å fore en brasmeplass på, men det jeg har funnet ut de siste årene er at man må fore MYE. Det er ikke uvanlig at det går med ca 50 liter med for under ett brasmepass. Det jeg bruker aller mest er diverse partikler. Her er det en fordel å bruke store partikler som formais, kikkerter, blackeyed beans, mungbeans, og maple peas. Man kan velge om man vil fore kontinuerlig ved at man bruker en kraftig stang som man spodder partiklene med, eller å bruke en båt til å ro ut på plassen for så å spre ut foret over det området man skal fiske på. Andre ting som fungerer veldig bra er boilies og pellets. ( dette blir mindre brukt for min del siden prisen på disse varene er mye dyrere enn partikler)

ca 150 kg med tørkede partikler

Noen liter med partikler!

God mat for fisken!
En annen ting som jeg har erfart etter disse årene er at man må ha masse ”mat” i method mixen og det er her pelletsene, tunfisken og vanlig mais gjør sin nytte. En god method mix består av ca 30-40 prosent med ”mat”. Dette er viktig slik at fiskene som svømmer rundt og spiser opp det man har foret opp tidligere, lettere skal finne fram til agnet ditt. Det kan også oppleves at brasmene blir gira av at man bruker mye mat i method mixen og på det verste (eller kanskje det beste) så kan man føle at feederen aldri får ligge i fred siden de er så gira på ”forballen”. De siste årene har jeg hatt et veldig greit brasmefiske, men det er ikke før i år jeg har fått brasme over 4kg, men når den først kom så kom det flere. År endte jeg med 3 brasmer over 4 kg. Her kommer det en liten bildeserie

3970gram og 65 cm

4030gram og 63cm lang

4070gram og 66cm lang

4220gram og 64cm lang

Nydelig ryggbilde av en brasme med gytevorter.

Det er bare å drømme seg bort til neste sommer! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar