søndag 13. januar 2013

Årets første lakatur (i -30grader)

Var fast bestemt at når jeg skulle returnere opp til Stor-Elvdalen at jeg skulle utpå etter laka så fort som mulig når jeg kom fram (Dvs: etter kampslutt i scumschester). Dette betydde dog at jeg måtte takle temperaturer godt under den komfortable sona. -25 sto det når jeg forlot heimen etter kampslutt. Da måtte jeg tenke litt ekstra på komfort og ikke minst måtte jeg tenke på hvordan jeg skal kunne utføre fang og slipp forsvarlig. Bivvy og primus ble svaret, bivvyen er dog langt fra noen "vinter-dome" og gassdreven primus funker møkk i kulde, men ut skulle jeg. Måka plass på isen, borra meg ett høl, smekka opp bivvyen og fyra opp primusen. Satte primusen oppå pulken som jeg hadde satt opp-ned inni bivvyen og det funka greit. Tempen inni var nok rundt 4-5 minus under fisket, og når man kun har ett høl man må konsentrere seg om så kan man ganske enkelt opprettholde fuktighet og forhindre isskorpe på matte og sling.

Frem til klokken 18:00 var det dødt, men plutselig kom det 3 laker på rappen, hvorav samtlige 1500g+. Etter den lille huggperioden var det fisk innom jevnlig, men det var ikke såpass trøkk at jeg ikke kunne ta meg tid til å fyre opp noen grillos.

Grillos for studenten og ræbu for lakafanten.

Etter hvert begynte det å bli væl tåkete inni bivvyn og ræbu-betan som jeg hadde tatt med var redusert til halerota. Smekka på halerota og forberedte meg for kveldens siste fisk i tåkeeimen. Etter ett kvarter med dunking så ble det sakte tyngre i andre enden. Satte tilslaget og det svarte noe bedre i andre enden, ingen kjempe men en fin laka på 2020g. Ikke særlig stinne enda noen av lakene jeg fikk, så det kan tyde på at det blir litt seinere i år. Men 8 laker på ett høl i 4 timers fiske er ikke så værst.

Tåkete laka.

I det jeg stakk nesa utafor bivvyen fikk jeg smått karrasjokk. Det var KALDT.!!! Pakka sammen i høy og hast og bivvyen den fikk stå igjen. Væl hjemme så jeg at tempen hadde detti ned på -30 tallet. Og da kan det fort være 3,4,5 grader kaldere nede på elva som ligger helt nederst i kuldegropa. Får bare be til høyere makter om mildere vær, men det ser ikke ut til å skje med det aller første..


4 kommentarer:

  1. Bra økt det der Sondre. Skaff deg en varmekanon og en diger gassflaske :) Lykke til videre i lake satsinga, krysser fingrene for at "bamsen" dukker opp.

    SvarSlett
  2. Hehe, spørs om ikke hele bivvyn blir ståandes i fyr og flamme utpå der da :P
    Håper på at "bamse-binna" dukker opp utover ja, håper også på noen dager med en temp som er varmere enn -20...

    SvarSlett
  3. Fett! Er et must med telt i sånne tilfeller. Glad det aldri er i nærheten så kaldt her gitt, hehe. :-)Hadde 19 blå her i går morges, og det er det kaldeste jeg har opplevd i år, det var helt for jævli!

    SvarSlett
  4. Ja det var kjølig.
    Men nå er det håp, for etter helga blir det go-vær :D

    SvarSlett