torsdag 31. januar 2013

Da var det over og ut for vinterens lakafiske på glommaisen..


Har vøri en skuffende sesong etter laka. Det som skulle være godperioden ble amputert av bitende kulde og jeg orka ikke å hæle heg ut mer enn ett par turer. Første turen har jeg allerede skrevet om i forrige innlegg men det ble litt fisk på tur nr 2 også. Hadde med en trønder på isen denna turen og det var han som fikk de to største eksemplarene. Ingen monstre men fisk på rundt 2 kilo er alltid artig å få på kroken.


På søndag snudde været og tempen ble endelig levbar. Håpet at lakene fortsatt sto på plassen og var på hugget, men det skulle vise seg at lakene har fulgt kalenderen like slavisk i år som i fjor. Om ikke annet så var de enda tidligere ferdig i år. En 4 dagers satsingsperiode ble iverksatt, men det var langt fra det samme trykket som jeg var vant med i fjor. For det meste besto fangstene av overkåte hannlaker i slipskategorien, men noen få hulaker kom også opp. Det beste fisket hadde jeg i en liten time på mandag. Etter mange lakeløse timer så kom det plutselig ett stygganes uvær, og samtidig med uværet begynte angeldonene å sprette i lufta. Lakene gikk nesten helt bananas. Normalt når ei lake tar agnet på utsettene er det ganske forsiktige napp, men nå tok de agnet med største dødsforakt. På denne lille timen fikk jeg 5 fisk over 2, hvorav 4 var rett over, men den desidert største var på feite 3390g fordelt på stutte 69cm, skikkelig feit laka med andre ord. Resterende av dagen var møkk trege og besto nesten utelukkende av smålaker. Men været var i hvertfall behagelig.

De nye tripodene som jeg forsto hadde motatt mye kritikk fra andre brukere er fortsatt i god bevaring (ingen bein har detti av enda). Og det var ingen som falt over ende under griseværet som kom innom fra tid til annen..

Bilde av den eneste godlakan som kom opp denne vinteren. Flotte farger, men en litt stor halvkilo for liten. Får tenke litt i nye baner skal jeg kunne passere 4-kilos merket i år..


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar